Best before - czy pracownik ma termin przydatności w sytuacji zmiany?

Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Bento Marek Naumiuk
Przejdź do treści

Best before - czy pracownik ma termin przydatności w sytuacji zmiany?

Bento Marek Naumiuk
Zmiany kultury organizacyjnej wykazują zazwyczaj niski poziom  realizacji celów zmiany na tle innych transformacji. Nawet  uwzględniając, że średnio 30% wszelkich planowanych zmian kończy się  sukcesem.

Prawie dwa lata temu zostałem poproszony przez  zaprzyjaźnionych właścicieli firmy średniej wielkości o przeprowadzenie  rekrutacji. Chodziło o pracownika na stanowisko menadżerskie.  Dla nich  było to zdecydowanie wyzwanie, ponieważ nie byli przygotowani do  prowadzenia procesów rekrutacyjnych w ogóle. Oczekiwania, jakie mieli w  stosunku do kandydata, były bardzo ogólne. Można powiedzieć, że gdy  „przyjmowałem zamówienie”, musieli sobie (i mi również) odpowiedzieć na  wiele pytań, których wcześniej nie rozważali.

Opis przypadku – rekrutacja też jest zmianą
Miałem sporo szczęścia. Na pierwsze ogłoszenie, jakie zamieściłem w  internecie, przyszło całkiem sporo aplikacji. Dobrze jest mieć komfort  wyboru. Udało się za pierwszym podejściem.

Przez kolejne miesiące, przy okazji różnych przypadkowych rozmów,  dostawałem informacje od właścicieli firmy, jak bardzo są zadowoleni,  jak dobry to pracownik, jak wiele rzeczy udało mu się zrobić, jak  pozytywne wrażenia mają klienci po przeprowadzonych zmianach.  Satysfakcja 100% dla obu stron.

Miesiąc temu, przy okazji przypadkowego spotkania, dowiedziałem się,  że jednak ten menadżer, to nie jest to, o co chodziło, że nie spełnia  oczekiwań.

Było to ogromne zaskoczenie. Pomyliłem się podczas rekrutacji? Przez tyle miesięcy obaj przedsiębiorcy byli zadowoleni.
Gdy dopytywałem o to co dzieje się w firmie, dowiedziałem się, że  również inna pracownica na stanowisku kierowniczym, pracuje dużo poniżej  oczekiwań. Sytuacja była dziwna, ponieważ pracownica była związana z  firmą od wielu lat, a sami właściciele zawsze uważali ją za pewny punkt  zespołu.

Kultura głupcze!
Co takiego się stało? Oto moja analiza sytuacji.

Gdy przeprowadzałem rekrutacje, firma miała kulturę organizacyjną  typowo hierarchiczną (wg modelu wartości konkurujących OCAI Cameron,  Quinn). Cele wyartykułowane przez właścicieli przy okazji rekrutacji  dotyczyły deficytów głównie w obszarach związanych z obsługą klienta i  organizacją pracy.  Takie też cele postawiono przed młodym menadżerem.
Kiedy cele zostały osiągnięte, a zasady firmy hierarchicznej  umocnione, właściciele uznali, że firma powinna się dynamicznie  rozwijać, że potrzebne są w niej innowacje. W praktyce znaczyło to tyle,  że kultura organizacyjna ma się zmieniać w kierunku adhokracji. Tego  akurat właściciele nie byli świadomi.

Zarządzanie zmianą kultury organizacyjnej

Zabrakło wielu rzeczy by skutecznie zarządzić zmianą. W tym miejscu wymienię tylko dwa istotne obszary:
  1. komunikacja wizji,
  2. wymagane kompetencje pracowników.

Komunikacja wizji jest niezwykle ważna by wszyscy  członkowie zespołu wiedzieli dokładnie na czym zależy zarządowi, w jakim  kierunku ma się rozwijać firma, czego się od nich oczekuje. O tym jak  ważna jest znajomość wizji dla właściwej motywacji pisał Daniel Pink w  swojej książce „Drive”. Warto zainwestować nieco czasu i zrobić to  dobrze. Jeśli to możliwe, można włączyć w proces formułowania wizji  pracowników. Wówczas jest duża szansa, że poczują się jej  „właścicielami”. Tego elementu na pewno zabrakło w przytoczonej firmie.

Sprawne działanie w określonej kulturze organizacyjnej związane jest z określonymi kompetencjami pracowników.  Gdy dokonuje się zmiana kultury organizacyjnej, zmieniają się także  wymagania co do kluczowych kompetencji. Brak ich u pracownika to  zagrożenie jego status quo. Efekty bywają różne: od niezrozumienia  zmiany, poprzez opór, aż do sabotowania jej.

Warto więc być świadomym, jakie kompetencje mają aktualnie  pracownicy, w szczególności menadżerowie, i zastanowić się jakie będą  kluczowe w przyszłej organizacji. Dobrze jest zawczasu przygotować ich  do nadchodzących zmian. To także zostało pominięte przez wspomnianych  właścicieli firmy a skutkowało ich rozczarowaniem.

Każdy pracownik ma szansę pracować efektywnie, jeśli zna cele firmy, a  jego ewentualne deficyty kompetencyjne są zawczasu uzupełniane. To  “oczywista oczywistość”, ale w sytuacjach zmian zapominamy o niej, a  efekty mogą być podobne do opisanych powyżej.


Nie ma jeszcze żadnych recenzji.
0
0
0
0
0
Bento Marek Naumiuk
Parkowa 6/33
21-002 Snopków
NIP 946-118-52-84
REGON 432486554
Konto 57 1030 0019 0109 8503 0008 8681
© Bento Marek Naumiuk 2010 - 2024
Wróć do spisu treści