Feedback jak BHP
W ubiegłym tygodniu prowadziłem warsztaty Management 3.0.
Bardzo lubię ten warsztat ponieważ daje mi pewną swobodę.
Ale od początku
Otóż Management3.0 opiera się o 6, raczej niezmiennych, pryncypiów.
Oto one:
- Motywowanie ludzi
- Empowerment zespołów
- Definiowanie ograniczeń
- Rozwijanie kompetencji
- Tworzenie struktury
- Ulepszanie wszystkiego
I to jest to
Każde pryncypium jest realizowane z użyciem narzędzi, które można dosyć swobodnie dobierać uważając na kontekst.
W ramach pryncypium Tworzenie struktury zdecydowałem się na dwa narzędzia:
- Feedback
- Lean Coffe
Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna
Feedback może być genialnym narzędziem, które powinno być stosowane
nie tylko w życiu biznesowym a wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z
ludźmi, współpracą pomiędzy nimi i interakcjami jakie zachodzą pomiędzy
nimi. Feedback może być pochwałą i może być krytyką.
Nie jest zarezerwowany dla relacji przełożony-podwładny, może być
wykorzystywany pomiędzy pracownikami bez zależności służbowej, po prostu
współpracującymi miedzy sobą.
Istnieje wiele modeli jak go używać: Kanapka, spinka, SBI, AID, FUKO etc.
I co wybrać?
Czasem można natchnąć się na dyskusje, który z modeli jest najlepszy, najbardziej efektywny.
Jakiś czas temu, podczas jednej z dyskusji, wyraziłem swoja opinie, że nie ważny jest model, ważne by go w ogóle stosować.
A to nie wszystko
Taką samą dyskusje mieliśmy podczas warsztatu. Okazuje się, że pomimo
dużego wsparcia jak udzielać feedbacku nie zawsze on działa.
Dlaczego?
Nie wystarczy uczyć jak udzielać feedbacku. Trzeba poświęcić jeszcze
trochę czasu by nauczyć członków organizacji jak maja go przyjmować.
I tu kilka wskazówek dla odbiorców:
- Masz prawo odmówić jeśli nie jesteś na niego gotowy. Zmęczenie, brak czasu, zły nastrój to czynniki, które osłabiają feedback.
- Jeśli już go odbierasz to podziękuj za niego.
- Jeśli się z czymś nie zgadzasz dopytaj o szczegóły.
- Nie odpowiadaj natychmiast, daj sobie czas na “przetrawienie”
- Pamiętaj o swojej wartości i że mimo wszystko, każda ocena jest subiektywna. Zapytaj innych o zdanie.
Czy warto dopisać jeszcze jakąś radę?
Pamiętajmy, że jeśli chcemy aby feedback był efektywny nie wystarczy
nauczyć jak go przekazywać. Ważne by wiedzieć jak go przyjmować.
I na koniec słowo dlaczego taki tytuł?
Jedno szkolenie nie załatwi problemu, trzeba je powtarzać, ćwiczyć i doskonalić. Jak BHP.
Nie ma jeszcze żadnych recenzji.