Ludzie nie chcą zmian. Na pewno ci się nie uda.

Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Bento Marek Naumiuk
Przejdź do treści

Ludzie nie chcą zmian. Na pewno ci się nie uda.

Bento Marek Naumiuk
Opublikowane według Marek Naumiuk w Zarządzanie Zmianą · sobota 23 Maj 2020
Tags: zarządzaniezmianąchangemanagementprzywództwoSatirKublerRoss
Mamy czas wyjątkowo burzliwy i dynamiczny. Covid-19, lockdown, tarcza tysiąc trzysta któraś, zamknięte granice, online i maseczki na twarzy.
 
Zmiana goni zmianę i zapewne wiele osób zmaga się z nimi a część sama musi je inicjować i wdrażać.
Czytając fora internetowe można powiedzieć, że istnieje silne przekonanie, że ludzie reagują na każdą zmianę oporem. Buntują się a nawet czasem sabotują zmiany i generalnie nie jest lekko.

Skąd takie przekonanie?
Może dlatego, że na poparcie takiej tezy przywoływany jest model reakcji na zmianę Elisabeth Kübler-Ross albo Virginii Satir.
 
No tak ale…..

Model Elisabeth Kübler-Ross odnosi się do reakcji pacjenta na wieść o nieuleczalnej chorobie. Kolejno: zaprzeczenie, gniew, targowanie się, depresja i akceptacja. Jeszcze nie umieramy.  Model ten zapewne jest dobry w terapii ale czy w biznesie?
 
Virginia Satir była nazywana królową terapii rodzin. Uważała, że zmiana zawsze jest możliwa i że jest to proces. Jej model zakładał pięć etapów: późne status quo, reakcja (sama używała słowa resistance co znaczy opór ale tu użyję reakcja), chaos, integracja i nowe status quo. Ten model uważam za bardziej biznesowy. Myślę, że lepiej pasuje do obecnej sytuacji.
 
W tym momencie przypomina mi się zdjęcie:
 
 
Zdjęcie KOLEJKI PO NOWEGO IPHONE'A pochodzi z serwisu SHUTTERSTOCK. AUTOR: ROBERT CICCHETTI

 
Jeden przykład ale jaki wymowny. Mamy nowość, zmianę, nowy smartfon iphone, nowe funkcje i nikt nie protestuje. Nawet ustawiła się kolejka, być może był nawet komitet kolejkowy.
 
Dlaczego? Co im się stało?
By to wyjaśnić posłużę się innym modelem, którego autorem jest Everett Rogers. Opisał go w swojej książce Diffusion of innovation. Według Rogers’a ludzie przyjmują różne postawy wobec innowacji czyli jakby nie było zmiany.
 
Podział zakłada ( w uproszczeniu 20-60-20)
 
•         Innowatorzy 2,3%
 
•         Pierwsi naśladowcy 13,6%
 
•         Wczesna  większość 34,1%
 
•         Późna większość 34,1%
 
•         Skostniali i negatorzy 15,9%
 
Piękny wykres poniżej.
 
 
 
Brzmi lepiej. Jest nadzieja. Nie wszyscy są wrogami zmiany.
Jest szansa, że do zmiany przez nas kierowanej ustawi się nawet kolejka jak po nowego iphone’a.
 
         Co z resztą osób?
 
         Od kogo zacząć?
 
         Kogo wziąć na „warsztat”?

 
I zwykle wiele osób powie, że od skostniałych i negatorów a to jest błąd.

Geoffrey Moore w książce Crossing the Chasm rozwinął teorie Rogersa i dostarczył wskazówek:

Po pierwsze: trzeba rozpoznać kto jaką postawę reprezentuje?
 
Po drugie: jakie potrzeby ma każda z grup?
 
Po trzecie: uzmysłowić sobie, że miedzy nimi są „przepaści” wynikające z potrzeb
 
Po czwarte: „zasypać” przepaści idąc od pierwszej, która jest miedzy innowatorami pierwszymi naśladowcami.
Innowatorzy stoją w kolejce.
Więcej na ten temat i nie tylko piszemy w swojej książce: „Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą".
 
Jeśli to jest dla Ciebie ciekawe to jak to mówią Anglicy feel free, zapraszam do kontaktu.


Nie ma jeszcze żadnych recenzji.
0
0
0
0
0
Bento Marek Naumiuk
Parkowa 6/33
21-002 Snopków
NIP 946-118-52-84
REGON 432486554
Konto 57 1030 0019 0109 8503 0008 8681
© Bento Marek Naumiuk 2010 - 2024
Wróć do spisu treści