Misja i Wizja - takie tam bzdurki

Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Bento Marek Naumiuk
Przejdź do treści

Misja i Wizja - takie tam bzdurki

Bento Marek Naumiuk
Zdarzyło mi się kilka razy słyszeć takie wypowiedzi ze strony  właścicieli czy menadżerów firm z sektora MŚP. Czasem dodawali, że mają  to nawet spisane i gdzieś tam w szufladzie leży. Częściej jednak  przekonywali, że liczy się sprzedaż, zysk. Ciekawe jest, że podczas  szkoleń, gdy pytam o to np. handlowców to często nie potrafią sobie nic  przypomnieć.

Podobnie w dużych korporacjach, na stronach można wyczytać o  wizji i misji, także o wartościach jakie firma posiada.  I jak pamiętam,  ze swojego doświadczenia, ostatni miesiąc to już historia, liczy się  następny miesiąc, kwartał, rok...

Szkolenie (nie) jest dobre na wszystko
Kilka lat temu zostałem poproszony o przeprowadzenie jednodniowego  szkolenia-warsztatu dla całej firmy, to jest około 60 osób, z zakresu  komunikacji wewnętrznej.

Powiedziano mi, że ludzie w organizacji źle się komunikują, są  nerwowi, słowem atmosfera jest do bani. I najlepiej będzie, jeśli  podczas warsztatów poproszę uczestników by w ramach ćwiczenia narysowali  strukturę organizacyjną i opisali zakresy obowiązków. Jeśli to zrobią  to wszystko się naprawi. Kocham takie rozwiązania i takich wspaniałych  pomysłodawców. Jednak tego nie kupiłem, musiałem się dużo napocić by ten  pomysł wyperswadować.

Prowadząc wywiad z kilkoma osobami w firmie dowiedziałem się, że w  niedługim czasie zmieni się właściciel i to niestety, całkiem  przypadkowo, wypłynęło. I jeszcze, że nie ma co się martwić, bo nowy  jest zadowolony tym jak firma działa, nie chce nikogo zwalniać a nawet  planuje inwestycje i wzmocnienia. Niestety, nikt z tymi informacjami nic  nie zrobił.

Zacznijmy od…
Pomysł jaki udało mi się przeforsować i dostać akceptację na  zrealizowanie podczas warsztatów było ćwiczenie, które dotyczyło wizji,  misji i wartości firmy. Było jeszcze kilka innych elementów podczas tych  warsztatów, ale one nie mają w tej chwili większego znaczenia.

Na początku poprosiłem o wypracowanie:
  • jak sobie wyobrażają swoją firmę w przyszłości (to oczywiście wizja);
  • za co cenią ich zewnętrzni klienci (w ten sposób chciałem by myśleli o misji)
  • i jakie wartości są żywe w firmie i jakie sami wnoszą do organizacji.

Uczestnicy pracowali w mniejszych grupach, a na koniec prezentowali  wnioski. Były rewelacyjne. Nie widziałem złej komunikacji. Patrząc na  ich zaangażowanie i pracę, dyskusje, czasem drobne kłótnie byłem pod  wielkim wrażeniem.

Sens zmiany
Z perspektywy czasu i kolejnych doświadczeń mogę stwierdzić, że  ludzie w organizacji zawsze, a szczególnie w okresie ważnych i istotnych  zmian, potrzebują znać odpowiedź na pytanie: po co to wszystko?  I nie chodzi tylko o aspekt finansowy, chcą widzieć sens prowadzonych  zmian i podejmowanych wysiłków. (Dlatego w  Strategicznej Kanwie Zmiany jest bardzo ważne pole i by je wypełnieć należy odpowiedzieć na pytanie: dlaczego ta zmiana jest ważna i pilna?)

Ważne jest by pracownicy czuli się docenieni, kompetentni oraz  akceptowani. Istotne jest, że oprócz pewnego porządku w organizacji,  zasad i polityk mogą ustalić też własne reguły. I każdy, niezależnie od  stanowiska, jest ważny i potrzebny.

A wracając do wspomnianej firmy to wiem, że przeszła zmianę  właścicielską całkiem dobrze i mam nadzieję, że opisywany warsztat choć  trochę się do tego przyczynił.


Nie ma jeszcze żadnych recenzji.
0
0
0
0
0
Bento Marek Naumiuk
Parkowa 6/33
21-002 Snopków
NIP 946-118-52-84
REGON 432486554
Konto 57 1030 0019 0109 8503 0008 8681
© Bento Marek Naumiuk 2010 - 2024
Wróć do spisu treści